Peran Akreditasi dalam Meningkatkan Penjaminan Mutu Pendidikan

Authors

  • Abdul Malik IAI An Nawawi Purworejo
  • Elva Choirum Milati IAI An Nawawi Purworejo
  • Ida Faridah IAI An Nawawi Purworejo

DOI:

https://doi.org/10.37348/aksi.v3i2.635

Keywords:

accreditation, service quality, education

Abstract

Accreditation in assuring the quality of education greatly influences the quality of educational institutions which makes educational institutions also develop because accreditation apart from assessing also provides input and suggestions to institutions to make them better quality. The process of assessing the suitability of an educational institution is known as accreditation, which plays a central role in improving the quality of education. Accreditation is not only a formal assessment, but also a vital instrument in improving the services and quality of educational institutions as a whole. Successful accreditation can support public trust, public accountability, educational quality and graduate competitiveness. This research focuses on identifying and analyzing the role of accreditation in improving the quality of services in educational institutions through the library research method, collecting and analyzing library sources. This method involves searching literature from various sources such as books and journal articles related to the research topic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amri, K., Riyantini, S., & Sohiron. (2022). Peran Akreditasi Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sumatera Selatan. Jurnal Ilmu Multidisiplin,1(2), 408–421.

Astenia Dewi, Rugaiyah, Neti Karnati. (2020). EVALUASI PELAKSANAAN PROGRAM AKREDITASI SEKOLAH ATAU MADRASAH. Widina Bhakti Persada: Bandung.

Badan Akreditasi Nasional Sekolah/Madrasah (BAN-S/M), Panduan Akreditasi Sekolah/Madrasah Tahun 2023.

Dinihari, Y., Suseno, M., & Setiadi, S. (2021). Evaluasi Hasil Akreditasi Sekolah Dasar Dan Madrasah Ibtidaiyah Dki Jakarta. Jurnal Holistika, 5(2), 85.

Evanirosa, M. A., Christina Bagenda, S. H., Mh, C., Hasnawati, S. A., Annova, F., Azizah, K., ... & Pd, M. (2022). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Media Sains Indonesia.

Hasri, S., Salim, M., Rahmawati, P., & Sundari, M. (2022). Analisis Pelaksanaan Akreditasi Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Smpit Al-Andalus Pekanbaru. At-Tajdid: Journal of Islamic Studies, 2(4), 186–195.

Nurmalasari, I., & Karimah, D. Z. (2020). Peran Manajemen Sdm Dalam Lembaga Pendidikan Untuk Meningkatkan Mutu Pendidik. MANAGERE: Indonesian Journal of Educational Management, 2 (1), 33–44.

Khotimah, Husnul, Edi Harapan, and Nila Kesumawati. 2020. “Kualitas Guru Mengajar Sebagai Salah Satu Upaya Meningkatkan Status Akreditasi Sekolah.” JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan) 6(1). doi: 10.31851/jmksp. v6i1.4102.

Marjuki, Djemari M., Badrun Kartowagiran. (2018). Pengembangan Model Akreditasi Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah (SMA/MA). Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 22(1), 105–117.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia tentang Standar Nasional Pendidikan (Permendikbud No. 13/2018).

Ramatni, A., Anjely, F., Cahyono, D., Rambe, S., & Shobri, M. (2023). Proses pembelajaran dan asesmen yang efektif. Journal on Education, 5(4), 15729-15743.

Rukiyah, I. (2016). Peningkatan Mutu Layanan Pendidikan Melalui Akreditasi Satuan Pendidikan. Ittihad, 14(25), 46–60.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Saad, S. R., & Asnidar. (2021). Peran Akreditasi Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SMP Muhammadiyah Lakea. iqra: Jurnal ilmu kependidikan dan keislaman, 15(2), 46–49.

Shobri, M. (2024). Peran sistem informasi manajemen pendidikan dalam meningkatkan transparansi dan akuntabilitas di lembaga pendidikan Islam. AKSI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 78-88.

Sholihin, Emilia Nur Chasanah, Ibrahim Bafadal, and Asep Sunandar. 2018. “Pengelolaan Persiapan Akreditasi Sekolah.” Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan 1(2):171–78.

Yadnya, IDGSA., Shobri, M., Hadikusumo, RA., Risal, T., Huda, N., and Yakin, N. (2024) Manajemen Sumber Daya Manusia. CV. Aina Media Baswara

Downloads

Published

2025-03-22

How to Cite

Malik, A., Milati, E. C., & Faridah, I. (2025). Peran Akreditasi dalam Meningkatkan Penjaminan Mutu Pendidikan. AKSI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 102–112. https://doi.org/10.37348/aksi.v3i2.635

Issue

Section

Articles