Implementasi Manajemen Strategik dalam Meningkatkan Pendidikan Islam di Indonesia

Authors

  • Muhamad Iqbal UIN Sjech M.Djamil Djambek Bukittinggi
  • Zulfani Sesmiarni UIN Sjech M.Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.37348/aksi.v3i2.385

Keywords:

Strategic Management, Islamic Education, Indonesia

Abstract

This study aims to analyze and implement strategic management in improving Islamic education in Indonesia. Starting from an in-depth analysis of the state of Islamic education, the research identifies the problems and potentials in the education system. The research objectives involve developing a relevant curriculum, training and developing teachers, utilizing educational technology, involving the community, and implementing a continuous monitoring and evaluation system. The research methodology used was descriptive qualitative with a literature study approach as the main foundation. Data were collected through literature review to support analysis and conclusion drawing. The results show that the implementation of strategic management can create positive changes in the quality of Islamic education in Indonesia. Involving all relevant parties, including the government, educational institutions, teachers, communities and parents, is key to achieving optimal results in improving Islamic education in a holistic and sustainable manner. The conclusion of this study provides a comprehensive view of how strategic management can be an effective solution in overcoming challenges and advancing Islamic education in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2020). Pendidikan Islam dan Perubahan Sosial. Pustaka Wacana.

Arifin, Z. (2020). Metodologi penelitian pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 1(1).

Aspi, M., & Syahrani, S. (2022). Profesional guru dalam menghadapi tantangan perkembangan teknologi pendidikan. Adiba: Journal of Education, 2(1), 64–73.

Budiman, S., & Suparjo, S. (2021). Manajemen Strategik Pendidikan Islam. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(3).

Gafur, A., Ubaidillah, M., Rismanto, D., Shobri, M., Andrianto, D., & Musthan, H. Z. (2022). Metode Penelitian Kualitatif dalam Manajemen Pendidikan Islam. Media Sains Indonesia.

Hamzah. (2001). Manajemen Sumber Daya Manusia Strategik. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Hermawati, H. (2022). Peningkatan kompetensi guru dalam melaksanakan pembelajaran melalui monitoring evaluasi berkelanjutan. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 3(1), 31–35.

Kusumah, J. R. (2020). Usulan Perumusan Strategi Perusahaan Dengan Analisis Swot Untuk Pencapaian Target Penjualan Cat. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 1(5), 475–489.

Mansyur, M. H. (2012). Kebijakan Pemerintah Tentang Pendidikan Islam. Majalah Ilmiah SOLUSI, 10(22).

Margareta, R. T. E., Ismanto, B., & Sulasmono, B. S. (2018). Strategi Pemasaran Sekolah Dalam Peningkatan Minat Peserta Didik Berdasarkan Delta Model. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 1–14.

Rachman, F. (2021). Modernisasi Manajemen Pendidikan Islam. IRCiSoD.

Ramdhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rohani, I. (2020). Pendidikan Agama Islam untuk Difabel. Gestalt Media.

Samputra, P. L. (2020). Analisis dampak kebijakan alokasi dana otonomi khusus bidang pendidikan dan kesehatan terhadap indeks pembangunan manusia di provinsi Papua. Journal Publicuho.

Santoso, R., Munawi, H. A., & Nevita, A. P. (2020). Analisa perilaku konsumen: Strategi memenangkan persaingan bisnis di era ekonomi digital. Jurnal G-Tech, 4(1), 286–293.

Shobri, M., Owon, R. A. S., Ramadina, E., Yalida, A., & Karimah, F. (2023). Manajemen Pendidikan. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Suci, I. G. S., Wijoyo, H., & Indrawan, I. (2020). Pengantar Sosiologi Pendidikan. Pasuruan: Qiara Media.

Suwarno, S. A. (2021). Manajemen Pendidikan‎ Islam: Teori, Konsep Dan‎ Aplikasinya Dalam Lembaga‎ Pendidikan Islam. Penerbit Adab.

Syamsuri, A. S., & Md, A. (2021). Pendidikan Guru dan Pembelajaran. Nas Media Pustaka.

Tabroni, I., Nurhuda, H., Haluti, A., Anwar, K., Rosyidi, M. H., Makmun, S., ... & Sampaleng, D. (2022). Manajemen Pendidikan.

Tantowi, H. A. (2022). Pendidikan Islam di era transformasi global. PT. Pustaka Rizki Putra.

Trinaldi, A., Bambang, S. E. M., Afriani, M., Rahma, F. A., & Rustam, R. (2022). Analisis Kebutuhan Penggunaan Bahan Ajar Berbasis Teknologi Infomasi. Jurnal Basicedu, 6(6), 9304–9314.

Usman, A. S. (2014). Meningkatan Mutu Pendidikan Melalui Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 15(1), 13–31.

Usman, H. (2013). Manajemen: teori, praktik, dan riset pendidikan.

Warsah, I. (2020). Pendidikan Islam dalam keluarga: Studi psikologis dan sosiologis masyarakat multi agama desa Suro Bali. Tunas Gemilang Press.

Wijaya, A., & Sumarno, S. (2017). Evaluasi dampak pendidikan dan pelatihan pengembangan keprofesian berkelanjutan guru Matematika di PPPPTK Matematika Yogyakarta. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 127–141.

Yaumi, M. (2016). Pendidikan karakter: landasan, pilar & implementasi. Prenada Media.

Zulkarnaen, Z. (2021). Program Pengawasan dalam Pengembangan Satuan Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 11(1), 79–89.

Downloads

Published

2025-03-21

How to Cite

Iqbal, M., & Sesmiarni, Z. (2025). Implementasi Manajemen Strategik dalam Meningkatkan Pendidikan Islam di Indonesia. AKSI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 89–101. https://doi.org/10.37348/aksi.v3i2.385

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.